- Netflix stelde hoofd programmering Ted Sarandos in juli aan als co-CEO naast Reed Hastings.
- Volgens Hastings werkt dat goed, net als in gezinnen waar twee ouders samen de baas zijn.
- Hastings en Sarandos doen er alles aan om de toenemende concurrentie van andere aanbieders van zich af te slaan.
Netflix staat bekend om zijn afwijkende bedrijfscultuur en promoveerde hoofd programmering Ted Sarandos afgelopen juli tot co-CEO naast topman Reed Hastings.
Er kwam de nodige kritiek op die beslissing, omdat twee kapiteins op een schip geen goed idee zou zijn.
Maar Hastings zei deze week bij het Global Trends Festival van Business Insider dat critici zouden moeten kijken naar hoe gezinnen functioneren.
“De meeste gezinnen hebben twee CEO’s in de vorm van twee ouders”, zei Hastings in een interview met hoofdredacteur Nick Carlson van Insider, het zusterbedrijf van Business Insider. “Ik zal niet zeggen dat het altijd goed gaat, maar als twee mensen echt goed samenwerken dan kan dat ongelooflijk krachtig zijn.”
Hastings is van plan nog zeker tien jaar bij Netflix te blijven en zei dat hij en Sarandos "elkaars zinnen afmaken", aangezien ze al meer dan twee decennia samenwerken. Ze functioneerden volgens hem in de praktijk al als co-CEO's voordat dit officieel werd vastgelegd.
Netflix vecht hard om de voorkeursdienst van de consument te zijn
Hastings en Sarandos leiden Netflix in een periode waarin concurrerende media- en techbedrijven als Disney, WarnerMedia, NBCUniversal en Apple volop inzetten op eigen streamingdiensten. Ze bieden allemaal abonnementen aan voor hun eigen kanalen met series en films.
Consumenten kunnen kiezen uit flink wat alternatieven en moeten keuzes maken tussen de kosten van verschillende abonnementen.
Hastings ziet het als zijn taak om te zorgen dat Netflix de voorkeursdienst is die mensen als laatste opzeggen als ze krap komen te zitten. "We hebben liever dat ze andere diensten opzeggen zoals HBO en de onze houden, maar de meeste mensen zullen beide abonnementen hebben", zegt Hastings.
"We moeten onze abonnees zo bedienen dat ze zich niet tot die andere diensten wenden. Dat ze als ze een uurtje vrij hebben, lekker op de bank gaan zitten en Netflix als eerste aanzetten."
Hoewel 2020 voor sommige mediabedrijven rampzalig is verlopen, vaart Netflix juist goed bij de coronapandemie. Omdat grote groepen mensen thuis zijn, besteden ze meer tijd aan films en series van onder meer Netflix. Het is wel de vraag of die kijkpatronen zo blijven als het leven weer terugkeert naar normaal.
Lees meer nieuws over Netflix en andere streamingdiensten:
- Streamingdiensten zetten in 2020 voor het eerst meer om dan bioscopen – filmhuizen zijn pas in 2024 terug op pre-crisisniveau
- Waarom Netflix geen geld verdient met reclame – de reden is simpel volgens topman Reed Hastings
- Zo zag Netflix eruit in 1999: bekijk de ontwikkeling van de populaire streamingdienst tussen toen en nu